Når gi en firmagave til en ansatt?

Hvorfor gir du firmagaver?

Firmagaver gis for å vise at man setter pris på hver enkelt ansatt og jobben de gjør for selskapet. Man tar det kanskje for gitt, at de ansatte vet at de er verdsatt for innsatsen de gjør. Bedriften betaler lønn til den ansatte, som ergo skal levere et bidrag tilbake. Da er liksom avtalen i havn, og man drifter videre. Egenskaper som entusiasme, engasjement og drivkraft lar seg ikke alltid tenne av penger. Man leverer det man skal, for en lønn. Kanskje litt til. I krevende tider er det særdeles viktig at man gir det ekstra gearet, for å komme i mål. Enten fordi man jobber på en kontrakt med knallharde tidsmarginer. Eller at man har ordretørke.


Men hvordan tenne det ekstra gearet? Det mustet som kan være avgjørende for at dere kommer dere i mål?

Det viktigste er vel at den ansatte synes. At deres innsats blir verdsatt og de selv blir lagt merke til. At de opplever at jobben de leverer er viktig og at de er med på å utgjøre en forskjell. Noen har drivkraften iboende i seg. Andre er mer avhengig av oppbacking fra andre rundt seg. Folk er forskjellige. Alle blir uansett glad for en oppmerksomhet. Enten det er i form av en liten prat i gangen eller en gave de setter pris på. 

Om gode ledere hører vi at det er de som tar seg en tur rundt på kontorene, stoppet litt her og der og snakket med den enkelte. Klart det er positivt at de ikke bare er dyktige i sitt fag og driver hele bedriften, men at de engasjerer seg i de ansatte. Det inspirerer til å gi mer. Og man blir kanskje oppmuntret til å ta nye utfordringer på strak arm og med et smil og tenke som Pippi Langstrømpe: «Det har jeg aldri prøvd før, så det tror jeg sikkert at jeg kan klare».
Oppmuntringer og påskjønnelser gjør underverker. Begeistring og entusiasme bidrar til å skape gode resultater.

10 tips for å vise at du bryr deg om dine kolleger

  1. Vis takknemlighet med noen ord: Vær personlig og gå og snakk med den enkelte. Ta deg tid, stopp og spør om hvordan det går, om de trives og uttrykk at du setter pris på den enkelte.
  2. Gjør deg kjent med den enkelte ansatte sine interesser, hobbyer eller preferanser om du ønsker å «si det med en gave». Let etter fellestrekk blant kollegene, for så å lete opp en gave som er som en felles nevner. Som kan være samlende og gi like mye til hver enkelt.
  3. Spesialtilpassede gaver: Velg gaver som er spesialtilpasset hver person, for eksempel en termokopp eller en penn som er gravert med deres navn.
  4. Gavekort: Om det er vanskelig å finne noe felles for alle, og som vil skape like mye glede, så kan du gi et gavekort der de kan velge sin egen gave.
  5. Teambuilding: Arranger en felles utflukt, en båttur eller annen samlende opplevelse, og utstyr gjerne alle med en sweat-shirt og caps med logo på.
  6. Bedriftsrelaterte gaver: Det kan være gaver som gir en bedre arbeidsdag som et headsett med «noice cancelling», en ryggsekk til å bære PCen frem og tilbake til jobb eller en Ipad.
  7. Anerkjenn prestasjoner underveis i arbeidsåret. Anerkjenn ytelsen til den enkelte ansatte, eller dennes jubileum i selskapet. Feire milepæler og dedikasjoner med en gave. Og se etter muligheter til å gjøre dette, ofte.
  8. Sesonggaver: Vurder å gi gaver ved årets slutt, til påsken og sommeren for å takke for innsatsen, og gjerne gi et positivt bidrag til at ferien nytes litt ekstra mye.
  9. Gi en opplevelse: For eksempel en middag på restaurant der den ansatte kan dele opplevelsen med sine nærmeste
  10. Gi gaven til et veldedig formål: Gi den ansatte mulighet til å velge en anledning som er i overensstemmelse med dere egen overbevisning, eller til en organisasjon som virksomheten har valgt ut.

Uansett hvilken gave du velger å gi, er det omtanken og tanken bak som betyr mest. Å gi gaver til ansatte er en flott måte å bygge et positivt og takknemlig arbeidsmiljø på, og det vil bidra til å styrke båndene mellom deg og dine ansatte.

Ta oss gjerne tidlig med inn i prosessen om du ønsker å høre våre anbefalinger og forslag. Vi blir kjent med deg og din bedrift, og har både 30 års erfaring og oppdatert kompetanse som bakgrunn å hjelpe til.

Vi har 30 års erfaring når det kommer til firmagaver, profilering og giveaways. Enten du trenger gaver til ansatte eller profilering med produkter så har vi kunnskapen som bidrar til at du blir fornøyd. Ler mer om oss eller kontakt oss gjerne! 🙂

Kontakt oss

Jubilum As
Leverandør av Firmagaver, reklameartikler og profilering.

M: +47 94 38 66 73

Mail: post(at)jubilum.no

Kom i kontakt med oss i dag.