BESØKSGAVER
Norske gaver er jo en klassiker om dere skal dere ha et besøk fra deres internasjonale avdeling, hovedkontoret i USA eller fra deres utenlandske eiere. Det er både vanlig og en rik tradisjon vi har med å gi en typisk norsk gave som minne om møtet, og ikke minst at møtet fant sted i Norge. Eller om du reiser ut. Vi er jo så entusiastiske for vårt eget land, med vår kultur og vår historie. Det er en flott anledning til å gi gaver fra Norge, samtidg som man støtter lokale håndverkere og kunstnere. Og også norsk produksjon.
For norsk produksjon har også veldig fokus på bærekraftighet og bruken av naturlige materialer, der det er mulig. De bruker også lokale ressurser. Å gi norske gaver vil da uten unntak bli oppfattet som at man gir et stykke norsk natur.
Som isbjørnfiguren i glass, fra Magnor.

En ulllue fra Dale fabrikker, som er laget i Dalekvam -det er å gi et stykke norsk natur synes nå vi. Der også genserne, jakkene og tilbehør blir strikket og de har full kontroll på kvalitet, arbeidsforhold og miljømessige forhold nettopp fordi de produserer i Norge. Det er en skikkelig norsk og bærekraftig gave.
Det er maskiner som strikker alle produktene, unntatt sokkene Enkelte maskiner er dedikert til den for tiden mest populære modellen, mens på andre maskiner så skiftes det på ulike strikkemodeller. Robotene har ikke tatt over arbeidet her, og Dale er vel heller stolte av arven med at i eldre tider satt det husmødre rundt omkring i Norge og strikket ferdige plagg til dem. Det høres helt utrolig ut i dag, men det er sant. Typisk norsk, kanskje?
NORSKE GAVER
Men Dale kan med stolthet sies å være av de produsentene som gjør alt i forbindelse med produksjon frem til ferdig produkt, her i Norge.
Et annet viktig aspekt ved norsk produksjon, er at du her kan få spesialprodusert et produkt på en enkel måte. Enkel, fordi kommunikasjonen mellom deg som kunde og designer er rask, og det er enklere å ha samme oppfatning av hva en farge er og hvilken modell man ønsker. Det er nok av eksempler på kopister i utlandet som kanskje ikke forstår verdien av at en nisse skal ha en helt rød topplue. Og som kan tro at det er greit om den er rødbrun. Men det er det jo ikke.
Produksjonen er basert på tradisjonelle teknikker og design, der Norge har en rik kulturarv. Disse teknikkene blir videreført til neste generasjon. Gavene har en tidløs appell og blir ofte vurdert som arvestykker som kan gå i arv fra generasjon til generasjon. Det er bærekraftig, det.
Norske kunstnere og designer ser dog ikke bare bakover i tid, men evner å kombinere gamle teknikker med dagens stil og trender. Av de første innen strikkefaget var det nok Per Spook som satte fart i salget av de norske lusekoftene når han introduserte dem på catwalken fra sitt motehus i Paris. For resultatet av en slik tankegang er ofte noe helt nytt og unikt.
En av de største utfordringene er å opprettholde den høye kvaliteten på produktene samtidig som produktene er konkurransedyktige på pris. Produksjon av håndlagde gaver kan være tidkrevende og kostbar, og det er viktig at håndverkerne får betalt.
NORSK KULTUR OG KREATIVITET
Norske gaver representerer norsk kultur, kreativitet og bærekraftighet. Bransjen fortsetter å vokse og utvikle seg, takket være personlig engasjement fra produsentene, men også at vi i Norge har fått stadig flere utdanningstilbud innen de kreative fagene.
Kjøp norsk, og du gir en gave som er laget med omtanke og bringer litt av Norges sjel med seg til mottakeren.
Noen tips til typiske norske gaver. Spør oss om en oversikt, eller et forslag.







En typisk norsk gave er aldri feil. Eller kan den være det?
Der man med iver gir kniven fra Brusletto til en Japaner i ren glede, så blir den mottatt på en helt annen måte. I Japan er det en kulturell overtro at det å gi en kniv kan føre til at mottakeren får uflaks, at relasjonen blir brudd eller fører til skade.
Når vi gir en gave så er det blant annen for å respektere mottakere, så i dette tilfelle vil vi sterkt anbefale å gi noe annet.
SPØR OSS GJERNE!
Det er forskjellige kulturelle praksiser i andre land. Vi hjelper deg med å finne den gaven som passer mottagerens kultur og land.
