Bedre samarbeidet med de ansatte

Bedre samarbeidet med de ansatte

5 skjulte problemer som reduserer kvaliteten på et godt samarbeid med den ansatte

Det er ikke motsagt at når ansatte samarbeider blir de mer effektive. Ikke bare kan de oppnå mer som en gruppe, men at man samarbeider er i seg selv en positiv pådriver som bidrar til at den ansatte blir motivert og yter ekstra.

Men om du føler at de ansatte ikke samarbeider så bra som de kunne ha gjort, kan det være et skjult problem under overflaten. Noen av de mest vanlige årsakene som reduserer samarbeidet med de ansatte uten at lederne har innsikt i dette, er:

  1. Dårlig kommunikasjon.
    Uten klar kommunikasjon er det vanskelig å samarbeide. Fokus bør derfor også være at man setter en standard for kommunikasjon. F.eks. hvor lang maksimum tid det kan være før en leder besvarer en mail fra en ansatt. En standard for jevnlige møter hvor et av punktene er informasjon om hvem som jobber med hvilke prosjekt og hvordan det ligger innunder bedriftens langsiktige mål.
  2. Når man samarbeider er det det oftest folk i egen avdeling, og gjerne innen sitt eget fagområde. Det bør allikevel være informasjonsflyt mellom de forskjellige avdelingene slik at den «høyre hånden vet hva den venstre gjør».
  3. Uoppklarte konflikter mellom ansatte

Ansatte er mennesker og det er helt naturlig at det kan oppstå konflikter. Folk blir uenige, har forskjellig måte å jobbe på, blir stresset under tidspress osv. Om man ikke er gode på å snakke om dette underveis og forholde seg profesjonelt til hverandre kan dette bli en kime til konflikter.
Det er her viktig at ledelsen tar tak i det oppståtte og ikke nødvendigvis bare krever at man skal roe seg ned og samarbeide igjen, men at man tar tak i den underliggende årsaken. En god idè kan være å koble inn HR som har kompetansen som trenges og som kan se det hele fra et nøytralt ståsted.

  1. Ingen forståelse for det store bildet.

Ansatte blir mer motivert når de forstår den underliggende visjonen og målsetningen til virksomheten. Det skaper inspirasjon å jobbe for et «større bilde». Men når virksomheter vokser og endres kan årsaken bli tapt eller bli mindre synlig.

Sjekk ut med de ansatte en gang i året, gjerne med en spørreundersøkelse, og se om de har en klar oppfatning av virksomhetens misjon og formål. Kan de ikke det så er det på tide for ledelsen å gjøre en bedre jobb med å forklare dette for å øke innsatsen og samarbeidet.

For å få en størst mulig effekt av en spørreundersøkelser kan det være smart med et incitament som at den ansatte får en gave når de har gjennomført spørreundersøkelsen. En vannflaske på skrivebordet kan vitne om at de har deltatt, det er en praktisk gave de kan bruke og velger du en gjenvinnbar modell signaliserer du også et eget engasjement for miljøet.

GRATIS SPØRREUNDERSØKELSE KAN DU LAGE HER:
https://www.easyquest.com/no/lag-din-egen-sporreundersokelse/?gclid=EAIaIQobChMI8r65g8Lu5gIVRKsYCh0B1gtqEAAYAiAAEgJmKPD_BwE

(ES Vi er ikke ansvarlig for kvaliteten på denne leverandøren av spørreundersøkelser.)

VANNFLASKEN KAN DU BESTILLE HOS OSS, HER:


  1. Uengasjerte ansatte

Om ansatte ikke er engasjert i sin egen jobb vil de heller ikke gi det ekstra som skal til for et samarbeid.

Og det er et ledelses ansvar å motivere og engasjere sine medarbeidere.

En måte å øke engasjementet er å sette opp jevnlige belønner og incentiv for ansatte som feks. Gjør en god jobb, og gjerne om de har bidratt til å skape et bedre samarbeidsklima.
Du kan også gjennomføre jenvlige team-buildinger utenfor kontoret som ikke går på arbeid og profesjon men som rett og slett er en kul aktivitet i et artig miljø.

Om du og andre nøkkel ledere viser at dere verdsetter åpen kommunikasjon, inkludering og samarbeid – vil medarbeiderne følge etter. Å løse disse skjulte problemene på arbeidsplassen kan være en super start for å gjøre nettopp det.

KILDE: https://www.americanexpress.com/en-us/business/trends-and-insights/articles/5-hidden-problems-that-may-hurt-employee-collaboration?extlink=em-us-ti-weekly2image-getinsights-readmore1-o

Lukk meny